۱۳۹۲ دی ۲۴, سه‌شنبه

کپی رایت ، ایران ، مسئله این است

درود .  ناخوداگاه تویت نوشتن باعث میشود نوشته هایم تکه پاره و پراکنده باشد لذا از شما دوستانی که این  نوشته را میخوانید پوزش میخواهم .
عصر ما عصر اطلاعات است دهه که در آن سیر میکنیم رشد سعودی گجت ها و ابزار قابل حمل است . دیگر کاست و سی دی به خاطره تبدیل شده ( و البته صفحه که قدیمی تر ها به یاد دارند ) . امروز با یک کلیک آهنگ مورد علاقه خود را به رایگان  از طریق Spotify  استریم میکنیم . سریال مورد علاقه خود را از تورنت دانلود. هر روز سرعت انتقال اطلاعات بالاتر میرود ( البته نه در ایران ) و دسترسی  به آن ها راحت تر از هر زمان دیگری . سوالی که مطرح میشود این است که پس حقوق پدیدآورندگان و توزیع کنندگان آثار چه میشود ؟
موارد قانونی بماند برای کسانی که قانون را میدانند .
همین چند سال پیش بود که مهران مدیری در مقابل دوربین ها خواهش میکرد که لوح فشرده سریال قهوه تلخ را کپی نکنیم ، ولی هیچگاه از تریبون های رسمی صدایی مبنی بر استفاده  غیر قانونی از نرم افزار های خارجی نشنیده ایم . نمونه واضع آن استفاده از سیستم عامل غیر رایگان ویندوز است . آیا مرجع قضایی یا انتظامی که خود از ویندوز کرکی استفاده میکند میتواند پیگیر نقض کپی رایت باشد ؟

جواب واضح است ، مورد دیگر به جز صنعت نرم افزار ، محتوای سرگرم کننده یا اینترتیمنت میباشد که شامل کتاب ، موسیقی و فیلم میباشد .  در حوزه کتاب آیا حقی بابت ترجمه کتاب ها به ناشران بین المللی یا نویسنده کتاب داده میشود ؟ همین آقایانی که اگر نیم سطر از کتابشان کپی شود دادشان به هوا میرود آیا اجازه ای مبنی بر ترجمه آثار  از نویسنده یا ناشر خارجی میگیرند ؟


موسیقی این داستان پر فراز و نشیب با آن همه دزدی ها و کپی ها و البته  سایت های دانلود رایگان را چگونه میشود با فرهنگ سازی حل کرد ، وقتی که عامه مردم تمایلی به خریداری آثار ندارند و موسیقی پاپ کج دار و  مریض و موسیقی رپ و راک به صورت غیر قانونی به فعالیت میپردازند حرف از کپی رایت مسخره به نظر میرسد .

فیلم ، کافی است نگاهی به کاور فیلم های ایرانی بیندازید ، یا تلقید است یا کپی آشکار البته فروش خودش را هم دارد .


 صنعت دوبله هم با توجه به رشد تکنولوژیکی میتواند بهترین کیفیت آثار را به دست آورده و بدون پرداخت مبلغی به شرکت تولید کننده آثار را منتشر کند .

البته این کپی کاری محدود به همین موارد  نیست . از پایان نامه بگیر تا سایت و بسته بندی محصولات  و هر چه که نیاز به پدید آوردن و خلاقیت داشته باشد در ایران کپی میشود .

من هم شعار نمیدهم بنا بر علایق خودم و نیاز هایم مجبور میشوم روزانه بار ها و بارها کپی رایت را نقض کنم . این نوشته تنها  ذاویه نگاه من به کپی رایت در ایران است .

  قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان هر چه میخواهید اسمش را بگذارید تا زمانی که به آن عمل نمیشود قانون نیست .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر